Plan De Brink
Klik hier om de 3D animatie te bekijken

Jumbo Johan Mensink kijkt met vertrouwen naar de toekomst!

BATHMEN – Op woensdag 6 maart van dit jaar openden Johan en Karin Mensink hun nieuwe Jumbo supermarkt. De voormalige EMTÉ Supermarkt was in een aantal weken omgeturnd in een prachtige nieuwe winkel. Onlangs is er een groot klanttevredenheidsonderzoek gehouden. Johan en Karin en alle medewerkers wachten in spanning de resultaten van dit onderzoek, dat eind juli bekend wordt gemaakt, af. Reden voor de redactie van de Bathmense Krant om Johan en Karin te vragen hoe zij deze eerste maanden hebben ervaren.

Turbulente opening

Johan: “In de openingsweek werden we overstelpt met complimenten van dolenthousiaste klanten. Echter viel in deze week het bestelsysteem van Jumbo uit, waardoor we met lege schappen kwamen te zitten. Die storing trof alle Jumbo winkels in Nederland, dus ook die van ons. Lege schappen, dat is natuurlijk een kleine ramp. De storing werd echter verholpen en zo konden we onze draai in de nieuwe formule gaan vinden. Naast de metamorfose van de winkel zijn ook alle systemen die op de achtergrond draaien, zoals het bestelsysteem, helemaal nieuw voor ons. Tijdens de weken dat de winkel de metamorfose onderging hebben in totaal 93 medewerkers deelgenomen aan diverse trainingen in Veghel, waar het hoofdkantoor van Jumbo is gevestigd. Ondanks deze trainingen op de Jumbo Academy en de begeleiding vanuit de Jumbo organisatie blijkt de praktijk soms weerbarstiger. We kwamen vanuit een EMTÉ organisatie, waarin we alle bedrijfsprocessen helemaal onder controle hadden. Hierdoor scoorden we altijd erg hoog in diverse klanttevredenheidsonderzoeken. Nu belandden we in een situatie waarin we de processen nog niet helemaal tot in de puntjes beheersten. Hierdoor ging er nog wel eens wat mis. Het kostte ook veel energie om onze medewerkers wegwijs te maken. Het was voor mij een zware taak om de mensen met het systeem te laten werken dat ik zelf ook nog niet in de vingers heb. In de eerste week lege winkel, daarna een veel te volle winkel, we moesten helaas veel dingen weggooien.” Karin: “Maar ja, dat is natuurlijk logisch. Iemand die in een nieuwe baan begint heeft ook een inwerkperiode nodig. Onze klanten toonden echter veel begrip voor de situatie en daar waren we heel blij mee. We zien nu dat we een stijgende lijn te pakken hebben. We doen onze stinkende best om onze winkel naar een zo hoog mogelijk niveau te krijgen.”

 

Zeven zekerheden

Dat de lat hoog ligt blijkt wel uit de 7 zekerheden die Jumbo garandeert voor meer dan tevreden winkelen. De zeven zekerheden zijn:

1. Euro’s goedkoper: bij Jumbo betaal je de laagste prijs. Vaste prijs elders toch lager? Dan passen we de prijs aan en krijg je als dank het product gratis!

2. Service met ’n glimlach: de service gaat altijd net een stapje verder. In de winkels en op de Pick Up Points kun je altijd rekenen op onze persoonlijke service.

3. Voor ál uw boodschappen: bij Jumbo heeft men het grootste supermarktassortiment. Mist u iets? Men zorgt voor een alternatief of haalt het product voor je in huis.

4. Vers is ook écht vers: bij Jumbo is vers gegarandeerd vers; men selecteert met zorg de allerbeste versproducten. Product met de datum van vandaag? Dan krijgt u als dank voor de melding het product gratis mee.

5. Vlot winkelen: snel en gemakkelijk boodschappen doen: dat verstaat Jumbo onder vlot winkelen. In de winkels, op Pick Up Points en natuurlijk online. In de winkel vierde wachtende in de rij? Boodschappen gratis!

6. Niet tevreden? Geld terug: Jumbo is pas tevreden als u meer dan tevreden bent. Toch niet helemaal tevreden? Dan krijgt u een vervangend product of je geld terug.

7. Uw wensen staan centraal: Jumbo is nieuwsgierig naar uw mening. Geef het aan Jumbo door; zo kunnen zij u nog beter van dienst zijn.

 

Johan: “Met deze zeven zekerheden leggen we ons hoge eisen op. Het houdt ons scherp. Bijvoorbeeld met punt 5, vlot winkelen, dat veel mensen natuurlijk aanspreekt; tot nu toe hebben we twee keer de boodschappen aan klanten gratis meegegeven.” Johan lachend: “En dat proberen we natuurlijk altijd te voorkomen!”

 

Luisteren naar klanten

“We luisteren naar onze klanten die met ideeën komen, opbouwende kritiek is goed en daar doen we wat mee. Zo kregen we al vrij snel na de opening een suggestie van een klant om naast de bestaande grote karren ook ‘minder diepe winkelwagens’ aan te schaffen. Het bleek dat vooral oudere klanten nogal moeite hadden om de producten uit de winkelwagen op de kassaband te plaatsen. We hebben daarna direct gehandeld en vanaf dat moment kan men dus kiezen uit twee types winkelwagens.

 

Internet

Vergeleken met de EMTÉ ligt online boodschappen doen via Jumbo op een heel hoog niveau. Jumbo biedt op dat vlak twee mogelijkheden: Pick-up point en Home Delivery. Pickup point: bestellen via het internet en afhalen bij een Jumbo vestiging. Daarnaast kan met kiezen voor Home Delivery. De bestelling wordt bij de klant thuis bezorgd.

 

Niet alles is veranderd

Sommige dingen zijn hetzelfde gebleven. Johan: “We zijn erg blij dat we nog steeds gebruik kunnen maken van lokale leveranciers. Zo komt ons brood van Bakker Nijkamp uit Dijkerhoek/Holten, bieden we een assortiment van Deventer Koek en ook onze bloemist Jan Hertsenberg, die al jaren lang de bloemen bij ons levert, is gebleven. Ook zijn we trots op het feit dat de parkeerplaats er, zoals voorheen, netjes bij ligt. Verantwoordelijk daarvoor is Okko Rentink die met veel plezier deze taak op zich neemt.”

 

Mantelzorgkorting

Karin: “Als Jumbo Johan Mensink zijn we zeer lokaal betrokken. Daarom zijn we blij dat we ons als partner hebben aangesloten bij Mantelzorg Deventer. De ‘Mantelzorgpas Deventer’ is een waarderingspas waarmee mantelzorgers bij diverse, lokale winkels en voorzieningen in Deventer kunnen betalen. De gemeente Deventer heeft in 2019 € 50,00 op deze pas gezet. Hiermee kan bijvoorbeeld een bezoek aan de schoonheidsspecialist of de kapper worden betaald, maar ook een avond uit of een kop koffie op de hoek. Als extra service verlenen wij 5% korting op aanschaf van boodschappen in onze winkel. Ook de Jumbo’s in Deventer doen hier aan mee, of gaan hier aan mee doen!”

 

Toekomst

Johan: “De overstap naar Jumbo was een gewenningsproces. We hebben veel nieuw personeel (via een speeddate in het Cultuurhuus Braakhekke, red.) aangetrokken. Karin is ook nieuw binnen het bedrijf. Ze verricht achter de schermen veel werk. Ze is onder andere verantwoordelijk voor de bedrijfskleding, contracten en facturering. Zelf is ze heel enthousiast over haar nieuwe functie. Ook ik ben door alle beslommeringen de eerste maanden minder zichtbaar in de winkel geweest. Nu we steeds meer grip krijgen op de bedrijfsprocessen zie ik ook op dat vlak een verbetering. We zien daarom de toekomst met veel vertrouwen tegemoet!”

 

Vakantiekrachten gezocht

Johan: “Wil je gedurende jouw vakantie een leuk zakcentje bijverdienen, kom dan eens langs bij ons in de winkel en vraag naar de mogelijkheden!”