Bathmensekrant.nl is een uitgave van Artzet Media en heeft als doelstelling het dagelijks nieuws uit het verspreidingsgebied van de Bathmense Krant te brengen in de vorm van een online krant.

Een ‘Wereldlijke’ Winkel als proeftuin

Welbeschouwd: de Nashvilleverklaring (2)

De bom is al gebarsten. Dat stukje over mijn nieuwe onderwerp stuurde ik ook naar een broer en zus. Vinden ze leuk, dacht ik, en misschien kunnen ze me zelfs helpen. Het huis te klein. Hoe ik het in mijn hoofd haalde mijn eigen nest te bevuilen en de draak te steken met het geloof van mijn ouders en familie. Resultaat: een boycot op verder contact!Ik schrok. Wat ik wil, dat testen van gebruikte argumenten, kan dus óók zo maar slachtoffers produceren. Net wat ik absoluut niet wil.Daarom gooi ik het roer even om. Ik zoek eerst een ándere ingang om het zelfde te vertellen. In plaats van ‘de kerk’ kies ik nu eerst een club van ‘wereldlijk’ geloof: de Wereldwinkel Bathmen (WWB). Die heeft een ‘geloofsbelijdenis’: Fair Trade. Economisch kwetsbare producenten krijgen een eerlijke prijs voor hun product. Fantastisch. Tienduizenden bedrijfjes met thee- of koffiestruiken, cacaoboertjes en noem maar op, over de hele wereld, profiteren ervan! Aantoonbaar! Alle reden voor gepaste trots.

Maar die WWB-‘geloofsbelijdenis’ kent nóg een artikel. Dat luidt kort gezegd: die ‘Fair Trade’ producten horen niet thuis in exclusieve winkeltjes, nee, ze horen in het basisassortiment op de schappen van de reguliere supermarkten! Ja, het staat in alle beleidsdocumenten van de ‘hogepriesters’ van de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels. Zwart op wit! En van daaruit straalt ook déze boodschap af naar de plaatselijke bisschoppen en pastors. En via hen naar de ‘gelovigen’ in hun kudde, die wekelijks als vrijwilliger/medewerker die blijde boodschap verkondigen. Prima. Er is maar één ding dat ik niet zo goed begrijp en waar ik greep op zou willen krijgen. Wáárom hangt hier in die mooie nieuwe Wereldwinkel bij sommige producten geen waarschuwing:

 

PAS OP! DOOR DIT PRODUCT HIER TE KOPEN EN NIET IN DE PLAATSELIJKE SUPERMARKT, ONDERMIJNT U ARTIKEL 2 VAN ONZE ‘GELOOFSBELIJDENIS’. DOE DIT NIET. GA ALSTUBLIEFT NAAR DE JUMBO!

 

Nu zijn er pakweg drie reacties mogelijk. Een groep die absoluut niet begrijpt waar ik het over heb. Die dat hele WW-concept domweg belachelijk vindt. Een achterhaald ideaal van softe geitenwollensokkendragers. Een tweede groep zegt: ik begrijp wel wat je bedoelt, maar….. je moet niet roomser willen zijn dan de paus. De rekkelijke ‘gelovigen’ die het ondanks alles ook hartstikke leuk en goed vinden om hier samen een winkeltje te draaien. Dan de derde soort, de meest fascinerende: de preciezen! Die de staande praktijk te vuur en te zwaard verdedigen en keiharde argumenten menen te hebben om hun standpunt in lijn te brengen met die van de ‘hogepriesters daar boven’.

Die drie redeneringen wil ik eerzaam kunnen testen op hun houdbaarheid. Net zo als bij die ‘anti-homo’ verklaring.

Overigens, als ik het nu waag thuis te komen met Tony Chocolonely uit onze WW, dan kan ik per omgaande op de fiets terug naar de ‘Jumbo’ in Colmschate. En voor straf door naar de ‘Plus’ op de Beestenmarkt voor de zuivere koffie van onze branding!

En die familie van me? Komt hopelijk wel een keer weer goed.

 

Piet van der Klis.