Plan De Brink
Klik hier om de 3D animatie te bekijken

Slim, elegant en doeltreffend; utopieën

Welbeschouwd: breinscheuten

Kenners zeggen dat het topgolf is veranderd. Golf is, net als tennis, een krachtsport geworden. De nieuwe ‘beukers’ slaan verder dan ooit. Finesse heeft het verloren van kracht. Je ziet het aan de ontwikkeling van de clubhoofden. Van simpel klein en van hout, waarmee je zuiver moest raken, naar modern materiaal, zoals het lichte titanium. Dat maakte clubhoofden mogelijk van een grootte waarbij het nauwelijks nog mogelijk is om de golfbal te missen. Daar moest wat op geregeld worden, maar hoe? Er werd een oplossing gevonden: de maximaal toegestane grootte van het clubhoofd is 460 cc. Hartstikke duidelijk en buitengewoon simpel te controleren!Ik hou van dit soort oplossingen: eenvoudig, elegant en doeltreffend. Denk aan het probleem van frankering voor briefpost of pakketpost. De oplossing: in elk postagentschap staat een kist met een standaard brievenbussleuf. Kan je stuk daar, desnoods met enig geweld, doorheen, dan is het briefpost; zo niet, pakketpost. Nóg zo’n mooi voorbeeld. In Nederland hebben we het al jaren over kilometerbeprijzing, het koppelen van gereden autokilometers aan aparte tarieven. Daar wordt hier heel ingewikkeld over gedaan. Maar, in ieder geval vroeger, was in de benzineprijs in Frankrijk de wegenbelasting inbegrepen. Dus wie meer reed, betaalde ook meer aan de infrastructuur. Kan het nóg simpeler?

In de wielersport wordt de jeugd beschermd tegen overbelasting van de kniegewrichten door een te zwaar verzet. Daarvoor is er een regel die de maximale belasting controleerbaar in een vloek en een zucht in beeld brengt. De racefiets wordt ingeschakeld op het zwaarste verzet (grootste voorblad en kleinste achtertandwiel), de trappers worden verticaal gezet en de fiets wordt achteruit door een ‘goot’ een volledige slag van de trappers gereden naar een merkteken dat de maximale afstand markeert! Niks tandwieltandjes tellen, maar gewoon, simpel controleren op een volledige slag van de trappers.

Denk ook aan eenvoudige oplossingen als bij verkeerslichten. In Frankrijk gaan verkeerslichten niet alleen van groen via oranje naar rood, maar óók omgekeerd. Zodat je relaxed vanuit vrij op tijd weer in kunt schakelen.

In WO-II wilden de geallieerden het Duitse industriebekken uitschakelen met een aanval op de stuwdammen in het Ruhrgebied. Daar werd een aparte bom voor ontwikkeld die opgehangen werd onder de bommenwerper die extreem laag boven het stuwmeer moest aanvliegen op een hoogte van exact 18,3 meter. Daarvoor werden na een prijsvraag twee spotjes gemonteerd die elk een lichtvlek op het water projecteerden en zó waren afgesteld dat als beide vlekken samenvielen precies de juiste hoogte was bereikt.

Er zijn mensen die doen alsof voor élk probleem zo’n eenvoudige oplossing bestaat. Afgelopen weken heb ik ze weer gehoord: een hek om Europa, grenzen dicht, strengere straffen, een aparte minister voor landbouw, liefst van het CDA! Moskeeën dicht, Korans verbranden en ga maar door. Ik ben bang van dat soort lieden. Ik moet ze niet.

 

Piet van der Klis.