Elke Vierveijzer brengt in Bathmen prachtige ode aan Maarten van Roozendaal
Door Evert van de Weg.
BATHMEN – Van jongs af aan wist Elke Vierveijzer dat ze in elk geval wilde zingen, want ze kon bijna eerder zingen dan praten. Op schoot bij haar moeder wees ze de plaat aan die ze gedraaid wilde hebben en vervolgens zong ze uit volle borst mee. Toen ze net 16 was en van de middelbare school kwam, ging ze bij verschillende academies auditie doen, maar werd overal afgewezen omdat ze haar nog te jong vonden.Elke: ,,Ik heb daarna de voor mij foute keuze gemaakt 4 jaar communicatiemanagement te gaan studeren. Op die hogeschool ben ik intens ongelukkig geweest, maar ik heb de studie toch afgemaakt. Meer en meer raakte ik ervan overtuigd dat ik iets met de kunst wilde doen en zo kwam ik op de Koningstheateracademie in Den Bosch terecht. Een heel inspirerende omgeving waar ik me meteen thuis voelde, tussen een groot aantal talenten dat later de cabaretwereld in gingen.’’
Wat haar aansprak op die academie is dat men probeert de artiest zo authentiek mogelijk te laten blijven en niet probeert haar/hem in een keurslijf te persen. Bij haar studie aan de Koningstheateracademie leerde ze het werk van Maarten van Roozendaal kennen, één van de beste auteurs van liedjes en zangers die Nederland ooit heeft gekend. Ze werd op slag verliefd op het prachtige werk van Maarten van Roozendaal, die op betrekkelijk jonge leeftijd in 2013 is overleden. Elke: ,,Ik viel meteen voor zijn prachtige werk, maar ik was toen te verlegen om hem zelf aan te spreken. Daar heb ik tot op de dag van vandaag spijt van. Toen ik hem zijn liedje ‘Mooi’ hoorde vertolken, was het bij mij tranen met tuiten, zo geroerd was ik. Na mijn afstuderen aan de Koningstheateracademie heb ik verzoek van de leider daar samen met mijn pianist Michiel Wetzer voor een optreden een selectie uit de mooiste liederen van Maarten van Roozendaal gemaakt. Toen is het balletje gaan rollen en dit seizoen brengen wij nu voor de tweede keer in een aantal theaters in Nederland ons programma ’Om te janken zo mooi’, helemaal gebaseerd op liederen van Maarten’’. Hiermee wil ze de liederen, zoals hij die zelf selecteerde vlak voor zijn dood vooral ook levend houden. De keuze varieert van ’Alsof er niets is gebeurd’ tot ‘Het te late einde’ en van ’Mooi’ tot ’Red mij niet.’ Elke: ,,Als we er niet voor gevraagd waren, had ik mijn vingers niet aan die mooie liederen van Maarten durven branden. Wel zijn we hiernaast in oktober 2017 in première gegaan met onze voorstelling ’Zonder genade’, die helemaal gebaseerd is op eigen materiaal.’’
Elke merkt nog wel op dat er tussen haar en Maarten van Roozendaal natuurlijk een grote uiterlijke tegenstelling is, namelijk die van een rauwe, ouwe kop versus een de lange, blonde haren van een jonge vrouw, maar daarnaast ook de rauwe stem van Maarten versus haar eigen lichte, zuivere en gepolijste stem. Elke: ,,De tegenstelling kon bijna niet groter zijn, want er is ook nog het fanatieke roken en zuipen van Maarten versus het toch wel goed voor zichzelf zorgen van mijzelf.’’ Haar optreden op 27 januari in het Cultuurhuus Braakhekke valt in het Nationaal Theaterweekend en daarom is het bezoek extra voordeling, namelijk voor 10 Euro in plaats van voor 15 Euro kun je een prachtige en indrukwekkende voorstelling zien. Niet voor niets noemde de afstudeercommissie aan de Koningstheateracademie haar ‘’een jaloersmakend talent’.www.cultuurhuusbraakhekke.nl (Foto: Jaap Reedijk.)