De vijf van

Andermans Veren Live!

in Cultuurhuus Braakhekke

(Foto: Govert de Roos.)

(Foto: Govert de Roos.)

BATHMEN – Met Er is altijd een derde brengt Andermans Veren Live! een keuze uit het rijke repertoire van Nederlandstalige liederen. De kleinkunstenaars zingen allemaal en de instrumenten gaan bij dit theaterconcert van hand tot hand.

Het zijn historische liederen met een eigen arrangement. Uiteraard met respect voor het origineel. Voor het jongere publiek is Er is altijd een derde een perfecte gelegenheid om kennis te maken met pareltjes uit het verleden en voor de kleinkunstliefhebber om die opnieuw te beleven.

 

Jelle Amersfoort is erbij vanaf de oprichting in 2008. “We begonnen onder de naam Quellijnstraat 64, genoemd naar het adres van het theatertje in Amsterdam waar Eduard Jacobs in 1885 als eerste Nederlandse cabaretier optrad. We kwamen van de Koningstheateracademie in Den Bosch. Al na twee voorstellingen bleek dat we onze leraar liedtekstinterpretatie, Johan Hoogeboom, nodig hadden om de voorstelling naar een hoger plan te tillen. Vanaf dat moment werd gekozen voor de naam Andermans Veren Live! Dat is genoemd naar het radioprogramma van Kick van der Veer, die ons helpt met het uitzoeken van repertoire. Dit is de jubileumvoorstelling: 25 jaar Andermans Veren.”

Naast Andermans Veren Live! heeft Jelle een eigen band. “Daarmee brengen we nederpop en doen kinderpopconcerten: bekende en nieuwe kinderliedjes in een stoer popjasje. Dan zien kinderen dat muziek uit instrumenten komt en niet alleen uit geluidsboxen.”

Een groot deel van de tijd besteedt Jelle aan het werk als stemacteur: “Ik spreek veel in: series, tekenfilms, commercials, luisterboeken en bedrijfsfilms.”

Binnen de cast van Andermans Veren Live! ziet hij verschillende karakters: ‘Een dromer, een liedtekstinterpretator, een verteller, een zangeres en zelf ben ik de popjongen. Ik voeg een andere kleur toe met mijn voorkeur voor kleinkunstpopmuziek, zoals Bram Vermeulen en Acda en de Munnik. Het mooie van Andermans Veren Live! is dat je elke avond een ander verhaal kunt vertellen. Dat is een reden waarom ik dit zo graag doe.’

Zijn lievelingsnummer? “O jee, nou, allereerst vind ik het leuk dat we echt een bandje zijn. Ik kijk erg uit naar de bandliedjes, zoals Je veux de l’amour. Dat is weer die popkant van mij. Verder zing ik het prachtige liedje Annabel van Peter van de Witte van Droog Brood. Mijn andere solo is Lopen tot de zon komt van Paul de Munnik. Dat hoorde ik voor het eerst op de middelbare school en ik was meteen verkocht: ik wilde liedjes schrijven en naar een kleinkunstopleiding.”

 

Bas Marée is ook vanaf het eerste uur bij Andermans Veren Live! “Ik hou erg van Nederlandstalige theaterliedjes en zie die als Nederlands Cultureel Erfgoed. Daarom vind ik het geweldig dat we een concept hebben gevonden om al die prachtliedjes te mogen uitvoeren.”

Net als Jelle heeft ook Bas een eigen band, En Vrac. “Ook Nederlandstalige theaterliedjes, maar dan eigen materiaal en werk van schrijvers en dichters dat we op muziek zetten. We vertalen ook liedjes die nooit eerder in het Nederlands gebracht zijn.”

Bas heeft de ervaring met zowel En Vrac als Andermans Veren Live! dat het kleinkunstlied enthousiast ontvangen worden. “Als we spelen voor mensen die niet bekend zijn met dit theatergenre, vinden ze het helemaal te gek, ook het jongere publiek. Vroeger was het luisterlied commercieel aantrekkelijk, als onderdeel van de Nederlandse popcultuur. Je had toen Boudewijn de Groot, Herman van Veen of Doe maar. Dat is nu volledig weg. Maar er is hoop: wij hebben de afgelopen vijf jaar gewoon goede programma’s neergezet en we worden teruggevraagd en er zit een stijgende lijn in de zaalbezetting.”

Bas komt van de Koningtheateracademie en maakte drie theaterprogramma’s met Johan: Driekwart Bas, Wil je mijn pleister zien? en Niet aaien.

Verder werkte hij met Johan mee aan het cd-project Dirk Witte. “Hij was rond 1920 één van de eerste Nederlandstalige Kleinkunstliedjesschrijvers. Al zijn 33 liedjes staan op de cd, waaronder Mensch durf te leven, dat nog steeds op theateropleidingen als lesmateriaal wordt gebruikt. Zijn lievelingsnummer? Als voorbeeld van een klassieker die hij zelf zingt noemt Bas Je veux de l’amour van Raymond van ’t Groenewoud. “En verder Het feest dat nooit gevierd werd van Jules de Corte dat vertolkt wordt door Johan. Daarin wordt zo’n mooi triest beeld geschetst.”

 

Johan Hoogeboom is een duizendpoot in het theater. Daarom even op een rijtje waarmee hij, naast zijn soloprogramma’s, allemaal bezig is: onlangs rondde hij het Dirk Witte-project af, een live-cd waarop diverse artiesten, zoals Freek de Jonge en Huub van der Lubbe, het werk zingen van Dirk Witte. Hij speelt de voorstelling Johnny ontmoet Shaffy, met werk van Johnny Jordaan en Ramses Shaffy. Allebei Amsterdamse volkshelden, heel verschillend, maar ook met veel parallellen.” Dan zijn er verder: een Franstalig liedjesprogramma met zangeres Anouk Dorfmann en Wedstrijdje?! “Een improvisatievoorstelling met Dorine Wiersma, Jan J. Pieterse en gasten, waarin cabaretiers, liedjeszangers en dichters uit hun gehele oeuvre putten. Het is een wedstrijd met een knipoog en een dubieuze puntentelling. Hoewel ik nog nooit heb gewonnen, heb ik daarin een heerlijke rol.’

De hele cast van Andermans Veren Live! bestaat uit oud-studenten van Johan, aan wie hij het vak liedinterpretatie gaf. “Iedereen kan zingen, dat is zo leuk. En het repertoire is goed, daar kan niemand iets op aanmerken. Kick van der Veer helpt ons met het samenstellen en inmiddels zijn we zelf ook behoorlijk thuis in de geschiedenis van het Nederlandse lied.”

Zijn lievelingsnummer? “Ja, daar kom je niet onderuit en dan val ik in herhaling: dat is Het feest dat nooit gevierd werd van Jules de Corte, met daarin briljante zinnetjes, als: Omdat op zijn balkon geen wild zat, verschafte hij zichzelf de weelde van twee parkietjes en een schildpad. Wat ik ook fantastisch vind is Marleen, van Mike Boddé. Dat is voor componisten één van de mooiste liedjes ooit geschreven in de cabarethistorie. En ja, wat Bas doet met Je veux de l’amour is fabuleus. Hij komt héél erg dicht in de buurt van de originele versie van Raymond van ’t Groenewoud. Fantastisch, zó warmbloedig en heftig en groots en meeslepend.”

 

Jurrit de Bode is later ingestroomd bij Andermans Veren Live! Vanaf het vorige programma Voor de Prijzen en de roem doet zij mee. Naast Andermans Veren Live! is Jurrit vertaalster, van o.a. tekenfilms. Zij zingt, maar heeft zich ook op de basgitaar gestort. “Bij het repeteren was het een keer handig als iemand basgitaar zou spelen bij een lied. Ik zei: nou ik doe ’t wel. Ik had nog nooit gitaar gespeeld. Maar toen had ik er aan geroken en kort daarna: ik woon in een oud monumentaal pand en in de kelder laten vorige bewoners wel eens wat achter. Daar zag ik de gitaarhoes van een elektrische basgitaar. Toen dacht ik: als er ook nog een elektrische bas ín zit, dan ga ik les nemen. En die zat erin!

Haar lievelingsnummer? Het wordt eentonig, want het is weer hetzelfde liedje: “Jules de Cortes Feest, dat nooit gevierd werd, zowel qua tekst als muziek. En het nummer Voor mijn dochtertje, een vertaling van A ma fille van Charles Aznavour, vind ik vooral muzikaal mooi om te doen.”

Voordat Jurrit naar de Koningstheateracademie ging volgde zij een dansopleiding. “Daar kreeg ik door dat ik niet echt een danseres ben. Ik werd opgeleid voor musical en dan sta je met z’n dertigen hetzelfde te doen. Die kracht van de massa is ook gaaf, maar in Andermans Veren Live! heeft iedereen z’n individuele kracht. Ik had nog nooit ervaren dat je met zingen en een basgitaar echt je eigen plekje in een band kunt verwerven. Dat is heel magisch om mee te maken en ook de meerstemmigheid vind ik zalig! De liedjes zijn gewoon ontzettend goed en intelligent, dat is hartstikke fijn voor je hersens.’

 

Dorien Haan kun je kennen van de vele theatervoorstellingen waarin zij speelde zoals Doe maar, de musical en Ja zuster, nee zuster. “En toneelstukken en comedydingen. Ik heb ooit een workshop gevolgd bij Johan. Daar kende hij mij van en toen mijn voorgangster bij Andermans Veren Live! uitviel, belde hij: kun jij? Ik wilde het eerst zien en dat kon nog net, want ze speelden nog één keer hun vorige voorstelling Voor de prijzen en de roem. Toen ik die gezien had, wist ik het: Leuk! Wil ik doen! Graag! Ik kende wel dingen van de opleiding, maar sommige oude liedjes kende ik niet. Die zijn we gaan luisteren bij Kick van der Veer. Hij staat voor zijn grote platenkast, je noemt een lied en hij heeft het meteen paraat.”

Haar lievelingsnummer? ‘Ik zing Het is over van Annie M.G. Schmidt, dat vind ik een héél mooi lied. Maar het is ook best een zwaar nummer. Ik had het tien jaar geleden niet kunnen zingen. Nu snap ik veel beter waar het over gaat. Het is een uitdaging om dat op het publiek over te brengen, ik kijk er iedere keer weer naar uit om dat te doen. Maar eigenlijk zijn alle nummers leuk om te doen. Andermans Veren Live! is echt een concert. Geen saaie bedoening met veel uitleg en historische feitjes tussendoor.”

 

Andermans Veren Live! is in het Cultuurhuus Braakhekke in Bathmen: zaterdag 28 januari om 20.30 uur. Kaartverkoop via www.cultuurhuusbraakhekke.nl of aan de kassa op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.